از آنجایی که گویندگی یک شغل است و زندگی گوینده حول محور صدا می چرخد، صدا مهم ترین دارایی گوینده است و جمله معروف «تنها صدایی که می ایستد» ​​شرایط او را در بر می گیرد و اگر چنین باشد قطعاً گوینده موفقی است. یعنی آنقدر اصول و فنون صحبت کردن را بلد است که صدایش خاطره انگیز است. با این حال، فقط داشتن صدای زیبا کافی نیست، صحبت کردن نیاز به خلاقیت و مهارت دارد. برای یک سخنران، دانستن اینکه از چه روش هایی برای پیشرفت باید استفاده کند، یکی از مهم ترین مهارت هاست. این مقاله نقشه راه تبلیغ کننده، نحوه تبدیل شدن به یک تبلیغ کننده حرفه ای و نحوه پیوستن به لیست گوینده اخبار حرفه ای را شرح می دهد.

روش های بیان حرفه ای گفتار

تمرین در هر شغلی منجر به پیشرفت در آن شغل می شود. اسپیکینگ نیز مانند بسیاری از حرفه ها آموزش های خود را دارد تا گوینده صدایی پخته و جذاب داشته باشد. در زیر به موارد مورد نیاز برای شغل مجری اشاره خواهیم کرد.

1- در مورد دیافراگم صحبت کنید

یکی از تمرینات صحبت کردن این است که از دیافراگم صحبت کنید تا صدای شما نرم و آرام به نظر برسد. برای صحبت بیشتر از دیافراگم، مربیان صدا توصیه می کنند به پشت دراز بکشید و کمی زانوهای خود را خم کنید تا احساس کنید شکم خود به دست شما فشار می آورد. پس از آن، دست خود را روی سینه خود بگذارید و از طریق بینی نفس بکشید. توجه داشته باشید که در این تمرین معده شما با نفس پایین می رود. این تمرین یکی از تمرین های روزانه یک گوینده حرفه ای است مخصوصا زمانی که قرار است برنامه بسازد این ترفند قبل از سخنرانی خیلی به او کمک می کند.

2- گلوی خود را صاف کنید

تمیز کردن فیلتر به بهبود قابل توجه صدا کمک می کند. اما یک گوینده ماهر باید بداند که این کار را تهاجمی انجام ندهد زیرا تارهای صوتی ضعیف هستند و این به تارهای صوتی آسیب می رساند. پس آب بنوشید، آب یکی از بهترین راه ها برای صاف کردن گلو است. یک مصاحبه کننده همیشه یک بطری آب با خود دارد.

3- واضح صحبت کنید

یکی از مهارت های مهمی که یک سخنران حرفه ای باید داشته باشد این است که واضح صحبت کند. به معنای بیان صحیح است. مطمئن شوید که کلمات را به درستی تلفظ می کنید و معنی هر کلمه ای را که استفاده می کنید می دانید. به عنوان یک سخنران، ممکن است مجبور شوید مقاله ای را بخوانید که تلفظ برخی از کلمات در آن برای شما دشوار باشد. حتما قبل از اجرا این کلمات را علامت بزنید تا دچار مشکل نشوید. به عنوان مثال، حروفی مانند "ت، ک، ص، ج، د، ب" باید تاکید داشته باشند. وقتی روی این حروف تاکید می کنید، صحبت شما واضح و گویا خواهد بود.

4- صدای خود را کنترل کنید

بلندگوهای بلند تمایل دارند شنوندگان را تحت فشار قرار دهند. علاوه بر این، صدای بلند به تارهای صوتی آسیب می رساند. بنابراین، به عنوان یک گوینده، آگاهانه سعی کنید کمی پایین تر از صدای طبیعی خود صحبت کنید و بر صدای خود کنترل داشته باشید.

5- انجام دو کار را با هم تمرین کنید

منظور از انجام همزمان دو کار این است که در هنگام صحبت کردن، بتوان در حین خواندن یک شعر یا متن در مورد آن صحبت کرد. شعر یا متن مورد نظر را چندین بار بخوانید و با آهنگ و متن آن آشنا شوید. علاوه بر این، برقراری ارتباط با مخاطب در حین سخنرانی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که یک گوینده باید در آن مهارت داشته باشد. یعنی خواندن یک متن با صدای خوب کافی نیست; در عوض، سر خود را از روی کاغذ بردارید، با مردم ارتباط چشمی برقرار کنید و یک سخنران فعال و پویا باشید.

6- استراحت را فراموش نکنید

یک مکالمه یکنواخت شنونده شما را به خواب می برد. بنابراین، چند لحظه وقت بگذارید و کلمات خود را به گوش مخاطبان خود برسانید. به عنوان مثال، از کلماتی مانند «چون، وقتی، آنگاه، اما» برای مکث استفاده کنید و صحبت خود را با مکث کوتاهی از سر بگیرید. یا اگر گوینده رادیو هستید، علامتی مانند «...» را به یادداشت های خود اضافه کنید تا به شما یادآوری کند که اینجا توقف کنید. با این حال، باید مراقب باشید که مکث را خیلی طولانی نکنید، یا از «مممم» یا کلمات مشابهی که نشان دهنده عدم مهارت شما هستند استفاده نکنید. در واقع حواس مخاطب را پرت می کند و توجه شما را حفظ می کند.

7- صاف بایستید

وقتی خم می‌شوید، دیافراگم منقبض می‌شود و خروج هوا را سخت‌تر می‌کند. سعی کنید قبل از صحبت کردن، دست های خود را بالای سر خود ببرید. این حرکت "سیگنال قدرت" نامیده می شود. بنابراین علاوه بر باز کردن دیافراگم، حالت قدرتی باعث افزایش تستوسترون و کورتیزول می شود و باعث می شود احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

8- بالاترین نقطه رزونانس خود را پیدا کنید

نقطه حداکثر رزونانس هر کس محدوده صدای ایده آل آنهاست که باعث می شود در این نقطه جذاب تر به نظر برسند. به عنوان مثال، زنان زمانی که صدای خود را بلند می کنند جذابیت بیشتری خواهند داشت، در حالی که مردان زمانی که آهسته صحبت می کنند جذابیت بیشتری خواهند داشت. بنابراین تغییر گام به بالا یا پایین یک اکتاو ترفندی برای یافتن نقطه طنین شماست. به عنوان مثال، خوانندگان اپرا از طریق بینی خود دم می کنند و سپس از طریق لب های جمع شده بازدم را انجام می دهند، انگار که تمشک ترش را می خورند. این ترفند که "تمرین لب" نامیده می شود، گوینده را مجبور می کند تارهای صوتی خود را شل کند.

9- آهسته پیش بروید

سریع صحبت کردن یک حرکت کاملا غیر حرفه ای است. چون حرف زدن با سرعت زیاد ربطی به شنونده نداره. یکی از تمرین‌های گفتاری تمرکز بیشتر روی واژگان است. تمرین دیگر این است که حروف صدادار خود را بلند کنید و در عین حال کلمات خود را منسجم نگه دارید. این تمرین ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد. اما با گذشت زمان به خوبی کار خواهد کرد. تمرین بعدی این است که شعر را با صدای بلند بخوانیم. این به شما کمک می کند تا سرعت خود را کنترل کنید. با این حال، زمانی که می خواهید مخاطب خود را هیجان زده کنید، سرعت صحبت ضروری است.

10- لبخند بزنید

نویسنده "ونسا ون ادواردز" بر اساس این آزمایش به این نتیجه رسید: وقتی مردم با لبخند به تلفن های خود پاسخ می دهند، شنوندگان صدای آنها را خوشایندتر می شنوند. بنابراین، لبخند زدن هنگام صحبت کردن، شما را جذاب‌تر و دلپذیرتر می‌کند. اما یادتان باشد که زیاد لبخند نزنید.

11- به لحن خود توجه کنید

اگر یک مراسم رسمی را اعلام کرده اید; بنابراین باید با لحن رسمی صحبت کنید یا اگر در جمع نزدیک هستید لحنتان صمیمانه باشد. مثلاً نمی توان شعر حماسی را با لحن صمیمانه خواند یا شل سیلورستاین را با لحن جدی، چون هر کدام صدای خود را دارند.

12- در مورد موضوع اصلی صحبت کنید

یکی از رایج ترین مشکلات در سخنرانی، انحراف سخنران و دوری از اصل موضوع است که باعث دلزدگی و بی میلی حضار برای ماندن در جلسه می شود. نکته دیگری که باید در هنگام صحبت در نظر داشته باشید این است که اگر در مورد موضوعی صحبت می کنید، ادامه دهید و آن را تمام کنید. به طور کلی از یک قسمت به قسمت دیگر نپرید که روش بدی برای صحبت است.

13- تمرین را متوقف نکنید

مهم نیست که موضوع سخنرانی شما چیست و چگونه صحبت می کنید. قبل از اهمیت موضوع کافی است به آن بپردازیم. متأسفانه، بسیاری از سخنرانان فکر می کنند که تمرین برای افراد کم تجربه است، اما در واقع این تمرین است که آنها را به سخنرانان حرفه ای تبدیل می کند.

14- اعتماد به نفس داشته باشید

یکی از مهم ترین مراحل در صحبت کردن، اعتماد به نفس برای مدیریت و کاهش استرس صحبت کردن است. پس درک کنید که شما فردی با استعداد با صدای زیبا و علاقه مند به صحبت هستید. این توانایی باید منبعی برای اعتماد به نفس شما باشد تا کارتان را به راحتی و حرفه ای انجام دهید.

15. از تجربیات دیگران استفاده کنید

به عنوان فردی که در صحبت کردن تازه کار هستید، بهتر است به صحبت های افراد زیادی از جمله مجری رادیو گوش دهید تا بتوانید از تجربیات کسانی که در آن مهارت بیشتری دارند به عنوان الگو برای کمک به شما در رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که شبیه سازی همان تقلید نیست. در شبیه سازی، خط مشی مهارت ها را مشاهده خواهید کرد. اما اگر تقلید کنی، آدم دیگری می شوی. پس به عنوان یک سخنران بی نظیر از تخصص پیشکسوتان این حوزه بهره ببرید.

اخرین حرف

صحبت کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین حرفه‌هاست که می‌توانید مستقیماً با مردم ارتباط برقرار کنید و خاطراتی از خود به یادگار بگذارید. اما برای گوینده خوب بودن، تارهای صوتی، حرکات بدن باید روی اعتماد به نفس و غیره تمرکز کرد. داشتن صدای خوب فقط نشانه گوینده خوب بودن نیست. بلکه این توانایی او در بیان خود است که حرفه ای بودن او را تایید می کند و به او اجازه می دهد تا دستورات صحبت بیشتری را به دست آورد.